SUA, copil român de numai 11 ani, considerat geniu în matematică

APDA, 6 aprilie 2018 – Un copil român uimește SUA, dovedin capacități ieșite din comun la matematică. Este vorba de Paul Roşu, născut în 2006 în North Carolina, SUA, într-o familie de români, familia Radu și Cati Roșu. Micuțul Paul a fost catalogat „extrem de calificat“ la o evaluare naţională pe care, de regulă, o dau numai elevii din clasa a XII-a, dintre care doar 18% o depășesc.

Tatăl său, Radu Roşu, matematician, a emigrat în 1986 în SUA, cu o bursă. Pentru a putea pleca, a făcut greva foamei. Mama lui Paul, Cati Roşu, este avocat la Oficiul pentru Apărarea Drepturilor Indigenilor din North Carolina.

Încă din primii ani de viaţă ai lui Paul, părinţii au sesizat că micuţul este pasionat de puzzle-uri din peste o mie de piese şi alte jocuri logice. În momentul în care a ajuns la şcoală totul i s-a părut foarte uşor, dovedind intuiții geniale în matematică.

Când Paul a intrat în clasa a III-a, tatăl său l-a înscris la un test de abilităţi matematice pentru copiii supradotaţi. Cei mai mulţi dintre candidaţi au obţinut la evaluare între 90 şi 110 puncte, însă Paul a obţinut 152. Acest scor l-a plasat în fruntea copiilor care au „abilităţi superioare“, performând mai bine decât 99,97% din copii de vârsta sa din SUA, potrivit wral.com.

Înainte de sfârşitul clasei a III-a, băiatul s-a înscris la un curs de geometrie la Centrul Johns Hopkins pentru Tineri Talentaţi. „Odată ce am început să studiez geometria, mi-am dat seama că matematica înseamnă mai mult decât să faci nişte calcule la întâmplare. Am înţeles că matematica are legătură cu viaţa de zi cu zi şi atunci a început să îmi placă mai mult. Mă atrage ideea că poţi cuantifica lucrurile din jurul tău“, spune Paul. După cursul de geometrie, băiatul a urmat un curs de Algebră de tipul I şi Precalculus (care combină algebra şi trigonometria).

Deşi este în continuare la gimnaziu, Paul urmează un curs de matematică la un centru de educaţie pentru adulţi. Aici, studenţilor li se dau anumite materiale pe care să lucreze individual acasă, având posibilitatea de a se adresa profesorilor prin e-mail dacă au vreo nelămurire. „Am comunicat cu Paul ca şi cum aş face-o cu orice alt student. Credeam că este adult ca restul. A fost şocant pentru mine când am aflat vârsta lui, mai ales că este unul dintre cei mai buni studenţi pe care i-am avut“, a mărturisit instructoarea  Elizabeth McLaughlin. La rândul său, Colleen Harsin, director la Davidson Academy of Nevada, spune că Paul este „excepţional“.

Sorin Cehan