Noi exigenţe pentru cetăţenii români care vizitează Canada

APDA, 14 iunie 2018 – Deşi de la 1 decembrie 2017 Canada a ridicat obligativitatea vizelor pentru toţi cetăţenii români, indiferent de tipul de paşaport pe care îl au, iată că începând cu 5 iunie se reintroduce obligativitatea vizei pentru cetăţenii români care deţin paşapoarte neelectronice. Cei care au paşaport electronic valid pot continua să viziteze Canada fără viză, în baza autorizaţiei electronice de călătorie (eTA). Paşaportul electonic este uşor de recunoscut, pe copertă având ca simbol un cerc încadrat într-un dreptunghi.

Pentru a înţelege mai bine cum se aplică noile exigenţe referitoare la documentul necesar cetăţenilor români pentru intrarea în Canada -viză sau eTA – Răzvan Dupleac, consultant în emigraţie reglementat de Guvernul Canadei şi Guvernul Quebec, vă prezentă situaţiile posibile:

  1. eTA obţinută pe un paşaport electronic după 1 decembrie 2017

În această situaţie nu se schimbă nimic: cetăţenii români continuă să aibă acces în Canada în baza eTA, până la expirarea acesteia.

Reamintesc că eTA este valabilă timp de 5 ani de la emitere sau până la expirarea paşaportului – dacă la emiterea autorizaţiei electronice de călătorie, paşaportul avea durata de valabilitate rămasă mai mică de 5 ani. La schimbarea paşaportului trebuie solicitată o nouă eTA, întrucât aceasta este legată de seria documentului de călătorie.

  1. eTA obţinută după 1 decembrie pe un paşaport nonelectronic

În acest caz eTA NU mai este valabilă, iar cei din această categorie trebuie să aplice pentru viză ca să poată intra în Canada.

Solicitarea se poate face online sau la un centru de primire a cererilor de viză – de exemplu, pentru cei care se află în Romania cererea se face la Ambasada Canadei de la Bucureşti.

  1. Deţinători de paşaport electronic care încă nu au solicitat eTA

Aceştia NU au nevoie de viză, ci trebuie să solicite eTA pentru a putea intra în Canada pe calea aerului.

  1. Deţinători de paşaport nonelectronic care nu au solicitat eTA

În acest caz nu mai pot aplica pentru eTA, ci trebuie să ceară viză pentru a intra în Canada.

  1. Titularul unui de permis de muncă sau de studii

Permisul de muncă sau cel de studii rămâne în continuare valabil, nefiind afectat de noile exigenţe referitoare la tipul de paşaport (electronic sau nonelectronic).

În schimb, românii care sunt în Canada la munca sau studii şi vor să călătorească peste graniţă iar ulterior să revină, trebuie să ţină cont de tipul de paşaport, după cum urmează:

  • Cei cu paşaport electronic pot reintra în Canada fără a face vreun demers suplimentar, indiferent dacă permisul de muncă sau de studii a fost eliberat ÎNAINTE SAU DUPĂ 1 decembrie 2017.
  • Cei cu paşaport nonelectronic care au obţinut permisul de muncă sau de studii ÎNAINTE de 1 decembrie 2017 au primit, odată cu respectivul permis, şi viza de intrare în Canada – astfel că pot ieşi şi reintra pe teritoriul canadian pe durata valabilităţii vizei.
  • Cei cu paşaport nonelectronic care au obţinut permisul de muncă sau de studii DUPĂ 1 decembrie 2017 au primit implicit şi eTA, care acum NU mai este valabilă. Aşadar, pentru a reintra în Canada trebuie să solicite viză.

Măsuri tranzitorii

Cetăţenii români care au bilet de avion PÎNĂ în data de 18 iunie şi, în urma noilor exigenţe, trebuie să solicite viză pentru a intra în Canada, beneficiază de următoarele măsuri tranzitorii:

  • Pot prezenta solicitatea de viză la cel mai apropiat centru de primire a acestor cereri. Cererea va fi tratată în regim de urgenţă dacă, pe lângă documentele necesare eliberării vizei, se ataşează şi biletul de avion cu data de până la 18 iunie.
  • Persoanele care sînt la Bucureşti, Londra, Roma sau Viena se pot adresa personal (prezenţa fizică) la Ambasadele Canadei din aceste oraşe pentru a obţine viza în aceeaşi zi.

Solicitarea trebuie făcută de luni până vineri în cursul dimineţii, iar viza va fi eliberată în aceeaşi zi dacă nu sunt necesare documente justificative suplimentare. Şi în acest caz este necesar să se prezinte biletul de avion având data de zbor spre Canada până în ziua de 18 iunie.

Tipuri de paşapoarte româneşti

În afara paşapoartelor diplomatice şi de afaceri, care au statut special, România eliberează trei tipuri de paşapoarte simple:

  1. Paşaport simplu electronic – valabil pe 5 ani (respectiv 3 ani pentru minorii sub 6 ani). Se eliberează în termen de 30 – 45 de zile de la data depunerii cererii.

Paşaportul electronic a fost introdus la 31 decembrie 2008, iar documentele de călătorie anterioare, care aveau validitate 10 ani, au rămas valide până la data expirării. In prezent mai există cetăţeni români care deţin paşaport nonelectronic valid, eliberat înainte de anul 2009.

  1. Paşaport simplu temporar, nonelectronic – valabil pe 12 luni, care se eliberează în regim de urgenţă, în anumite condiţii speciale, cum ar fi de exemplu faptul că solicitantul trebuie să călătorească în viitorul apropiat şi nu are timp să aştepte între 30 – 45 de zile până la eliberarea unui paşaport simplu electronic.
  2. Paşaport pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate – din punct de vedere tehnic, acesta poate fi electronic (valabil 5 ani) sau temporar (valabil 12 luni).

Diferenţa faţă de paşapoartele cetăţenilor cu rezidenţa în România este aceea că la locul de domiciliu al titularului nu este trecut judeţul din România, ci statul în care se află rezidenţa actuală.

Cristina Sofronie