ICR Viena: Concert pentru clarinet și orchestră de coarde de Maia Ciobanu, în primă audiție în Austria

APDA, 1 noiembrie 2017 – Lucrarea Concert pentru clarinet și orchestră de coarde compusă de Maia Ciobanu va fi interpretată de Cristian Miclea (clarinet) alături de ansamblul orchestral al academiei ‘St. Blasius’ în primă audiție în Austria, la Innsbruck pe 3 și 4 noiembrie.

Evenimentele fac parte din seria de recitaluri intitulate ‘IMPRESSIONEN’ și se desfășoară în prezența compozitorului Maia Ciobanu. Orchestra academiei ‘St. Blasius’ concertează sub bagheta dirijorului Karlheinz Siessl vineri, 3 noiembrie, ora 19.00, la biserica din Otztal-Bahnhof și sâmbătă, 4 noiembrie, ora 20.00, în spațiul VIER UND EINZIG din Innsbruck.

Manifestările sunt organizate de academia ‘St. Blasius’ în cooperare cu Institutul Cultural Român de la Viena și Jeunesse Innsbruck, repertoriul recitalurilor cuprinzând compozițiile:

* Maia Ciobanu: Concert pentru clarinet și orchestră de coarde (premieră austriacă)

solist: Cristian Miclea, clarinet

* Joaquin Rodrigo: Concierto Aranjuez (1939)

solist: Stella Maria Schletterer, chitară

* Manuel de Falla: L’Amor Brujo

Cristian Miclea și-a început formarea muzicală la Liceul de Muzică ‘Sigismund Toduță’ din Cluj-Napoca, la clasa prof. Laszló Gheorghe, urmând apoi cursurile Academiei de Muzică ‘Gheorghe Dima’ din aceeași localitate, la clasa prof. univ. dr. Ioan Goilă. Este laureat al Olimpiadelor Naționale cu Premiul I (1992, 1994, 1995 și 1996) și Premiul Absolut (1996).

În 1999 a participat la clasele de măiestrie ale profesorului Michel Arrignon de la Conservatoire National Superieur de Paris. A susținut mai multe concerte și recitaluri de muzică de cameră pe scenele filarmonicilor din Cluj-Napoca, Arad, Timișoara și Sibiu.

Între 1999-2008 a fost instrumentist în orchestra Filarmonicii din Arad, iar din anul 2014 este lector universitar la Facultatea de Muzică din Timișoara. A colaborat cu Filarmonica ‘Banatul’ din Timișoara, Filarmonica ‘Transilvania’ din Cluj-Napoca, Orchestra de Cameră Radio și Orchestra Europasymphony. Ca solist, Cristian Miclea a fost acompaniat în repetate rânduri de orchestre simfonice din București, Cluj-Napoca și Arad. A susținut numeroase recitaluri de muzică de cameră în țară (Sibiu, Câlnic, Cluj-Napoca, Arad și Timișoara) și în străinătate (Shanghai).

Președinte al Secțiunii Naționale Române a Societății Internaționale de Muzică Contemporană / SNR-SIMC (2002-2003), coordonator al Centrului de Informații asupra Muzicii Contemporane (1995-2003), fondator și editor-șef al Contemporary Music-Romanian Newsletter, Maia Ciobanu este cadru didactic al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București. A susținut conferințe despre muzica sa la Academia de Muzică din Gothenburg, Universitatea din St. Gallen, Academia de Muzică din Koln, a publicat numeroase articole, studii, eseuri, a realizat emisiuni radio despre muzica modernă. Totodată, în calitate de fondator și director artistic al grupului ALTERNATIVE, a propus un nou concept al structurii și modului de derulare a unei seri muzicale. Maia Ciobanu este doctor în Muzică cu o teză asupra relației sunet-mișcare în spectacolul coregrafic.

A obținut Premiul ‘George Enescu’ al Academiei Române, Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, Medalia ‘Meritul cultural’ pentru întreaga activitate artistică (2004) acordată de Președintele României, Diploma de Merit a ‘Actualității Muzicale’ pentru activitatea de creație. Lucrările compozitoarei aparțin unor varii domenii ale artei muzicale: simfonic, vocal-simfonic, muzică de cameră, vocală, muzică electronică și multimedia, muzică de scenă. Maia Ciobanu inițiază noi genuri sonore, unele dintre acestea fiind incluse în cicluri precum Jurnal, Comentarii, Nr. 273, 16 sau Manifest elitist.

În același timp, autoarea structurează un concept sincretic original în care cuvântul, imaginea, mișcarea sunt aripi ale traiectului sonor conducător, dominând semnificația ultimă a textului artistic (v. Just passing through…, Hortus Domini magnum est, Das ist nicht ein Streichquartett sau Manifest elitist 1). Estetica compozitoarei este influențată de conceptul ‘bibliotecii’ lui Borges și are profunde afinități cu tehnicile de creație și gândirea lui Gaudi. Rezultatul este disponibilitatea de a apela la biblioteca noastră interioară, coerența indusă de fluiditatea materiei și a expresiei, încrederea în nonconvenționalul născut din globalizarea și transcenderea uzanțelor, în pluralitatea modurilor de comunicare, descoperind Eu-l spiritual și emoțional. Într-un context social și artistic dezorientat și ostil, Maia Ciobanu afirmă importanța Elitei în cinci eseuri esențiale — binecunoscutele Manifeste elitiste.

Institutul Cultural Român de la Viena