Ce înseamnă România pentru noi, românii din străinătate? Mai ales pentru cei plecați de mai mult de 15 de ani?

APDA, 30 octombrie 2017 – Ce înseamnă România pentru noi, românii din străinătate? Mai ales pentru cei plecați de mai mult de 15 de ani?

In ceea ce priveste marca de tara a Romaniei, am auzit multe critici ca nu am fi in stare sa ne promovam. Sunt de acord ca marketingul nostru de tara nu a reusit pana acum sa includa tot potentialul extraordinar al Romaniei. Dar observand complexitatea unui proces de “nation branding” intr-o alta tara si capitala europene poate fi un exercitiu interesant pe care vi-l propun mai jos.

Sunt un antreprenor roman in Luxemburg. De cand am inceput sa calatoresc in strainatate in timpul facultatii, am fost fascinata sa descopar diferite tari despre care citisem. Este interesant ca aveam o anumita parere inainte de a le fi vizitat. Aici intervenea promovarea cu succes -mai mult sau mai putin- a marcii tarii vizitate.

Am venit prima oara in Luxemburg in 1998, cand nu exista un marketing de tara. Dealtfel nici in 2001cand m-am stabilit aici definitiv. Abia intre 2005 si 2012 s-a lucrat serios la imaginea de marca a capitalei Luxemburgului, care se numeste ca si tara, Luxemburg, in acea vreme identificate amandoua cu industria financiara.

Procesul a demarat cu angajarea unui “City manager” al orasului in 2005, inlocuit in 2006 de o persoana experimentata in relatii publice si comunicare care a lucrat pe acest post pana in 2012. A facut o munca excelenta de teren, sustinuta de o echipa de 18 persoane (toti angajati ai primariei), munca ce a inclus o analiza profunda a orasului si a specificitatilor lui, dezvoltarea marcii vizuale a orasului in colaborare cu 2 agentii de comunicare, crearea in 2006 a unei reviste a orasului intitulate “City Magazine”, comunicarea externa si relatiile publice ale primariei, precum si coordonarea evenimentelor orasului. In ianuarie 2011 a fost lansat primul logo al orasului: “Multiplicity”, care a fost inclus in toate publicatiile de promovare sau legate de oras, precum si in spatiile publice si pe autobuzele orasului.

In 2012 noul primar a decis sa scoata din organigrama postul de City manager si sa-l inlocuiasca cu cel de dezvoltare economica si comerciala.

In 2014 s-a inceput sa se discute despre un branding de tara in Luxemburg si s-au organizat consultatii publice. In 2016 s-a prezentat pentru prima oara marca de tara Luxemburg, in care X-ul era imbracat in culorile drapelului insotit de un slogan in limba engleza: “Let’s make it happen”, care a fost plasat strategic in locuri foarte vizitate, cum ar fi un mare centru cultural si sportiv unde in septembrie 2017 s-a desfasurat la Luxembourg Campionatul European de Tenis de masa si unde echipa feminina a Romaniei a castigat medalia de aur. Asa ca ati vazut probabil deja logo-ul Luxemburgului in poza postata pe diferite retele sociale de Federatia romana de tenis de masa.

Ca sa revenim la imaginea de marca a Romaniei, tara noastra are o cultura si istorie foarte bogate, insa a trecut prin foarte multe schimbari in ultimii 25 de ani, ceea ce face un branding de tara mult mai complex decat pentru Luxemburg (la care inca se mai lucreaza!).

Ce anume este semnificativ pentru romanii din strainatate si pentru potentialii turisti? Care sunt marcile romanesti pe care le iubiti si doriti sa le puteti gasi in tara in care locuiti? Cine sunt cei mai buni ambasadori ai Romaniei in afara granitelor? Iata cateva intrebari importante de care trebuie tinut cont in strategia de nation branding a Romaniei.

Salut o initiativa privata care va premia luna viitoare la Bucuresti cele mai iubite marci romanesti in cadrul unei Gale. Fiecare dintre dumneavoastra puteti influenta cine va fi premiat ! Aveti ocazia sa va exprimati parerea raspunzand la intrebarile din cadrul acestui chestionar (AICI LINK ) si, in plus, aveti ocazia sa castigati o superba ie sau un voucher pentru o vacanta in Romania.

Mult succes tuturor si pe curand!

Daniela Lăcrămioara Moraru, Luxemburg